Header Ads

Misteri Segi Tiga Bermuda Yang Belum Terpecakan



Segi Tiga Bermuda merupakan kawasan yang terletak di bahagian barat laut Lautan Atlantik utara, di mana sejumlah kapal terbang dan kapal dikatakan hilang secara misteri. Kawasan perairan di Segi Tiga Bermuda ini merupakan satu daripada laluan perairan paling sibuk di dunia, di mana kapal-kapal kebanyakkannya melalui kawasan ini untuk ke pelabuhan yang terletak di Amerika, Eropah serta Kepulauan Caribbean. Kapal-kapal mewah serta kapal terbang selalunya akan melalui kawasan ini.

Banyak sekali Para Ahli yang sudah memberikan asumsi- asumsi mengenai pristiwa ini.

Penjelasan Kusche
Lawrence David Kusche, seorang penyelidik perpustakaan dari Universiti Negeri Arizona dan pengarang The Bermuda Triangle Mystery: Solved (1975) mencabar trend ini. Penyelidikan Kusche mendedahkan ketidaktepatan dan percanggahan antara kisah Berlitz dan kenyataan dari saksi, peserta, dan yang lain yang terbabit dalam kejadian asal. Dia mendapati bahawa di mana maklumat berkenaan tidak dilaporkan, seperti kehilangan pelayar mengelilingi duniaDonald Crowhurst, yang Berlitz bentangkan sebagai misteri, sungguhpun bukti jelas yang sebaliknya. Satu contoh lain adalah pengangkut bijih yang didakwa Berlitz sebagai hilang tanpa jejak tiga hari dari pelabuhan Atlantik apabila ia dilaporkan hilang selepas tiga hari dari pelabuhan yang sama nama di Lautan Pasifik.

Penjelasan semulajadi
Penjelasan mengenai sesetengah kehilangan telah tertumpu kepada kewujudan sejumlah besar medan hidrat metana pada tebing benua. Ujian makmal yang dilakukan di Australia telah membuktikan bahawa buih sebenarnya mampu menenggelamkan model kapal berskala dengan mengurangkan ketumpatan air dan sebarang sampah yang timbul ke permukaan akan disebarkan dengan pantas oleh Arus Teluk. Ia telah dinyatakan secara hipotesis bahawa letupan metana berkala (kadang kala dikenali sebagai "gunung berapi lumpur") mungkin menghasilkan kawasan air berbuih yang tidak lagi mampu memberikan apungan yang mencukupi bagi kapal. Sekiranya ini berlaku, kawasan sedemikian yang terbentuk pada sekeliling kapal, mampu menenggelamkannya dengan pantas dan tanpa memberi apa-apa sebarang petanda.

Tidak ada komentar